Blogg
Det Hypergene inte kan om beslutsstöd är knappt värt att veta. Vi delar gärna med oss av vår erfarenhet för att du och din organisation ska vara så bra förberedda som möjligt den dagen ni skaffar ett beslutsstödsystem. Välkommen till beslutsstödsbloggen!
Att tänka och agera strategiskt
Förmågan att tänka strategiskt associeras ofta med chefs- och ledarroller, då det till stor del handlar om att göra långsiktiga prioriteringar, kunna fatta informerade beslut och planera för framtiden. I det här inlägget får du reda på hur företag ser på strategi, vad många ofta gör fel, hur den strategiska tankeprocessen ser ut och vad du kan tänka på för att bli en bättre strateg.
Budgetplanering: Definition och utmaningar
Budgetplanering är en fundamental process inom företag och organisationer som innebär utformningen av en detaljerad ekonomisk plan för en specifik tidsperiod, ofta ett räkenskapsår. Denna process är avgörande för att kunna styra och förutse ekonomiska händelser, underlätta beslutsfattande och säkerställa en sund finansiell förvaltning.
Effektivisera din finansiella planering med ny teknik
I en värld där affärsklimatet förändras med blixtens hastighet är förmågan att snabbt anpassa och förutse företagets ekonomiska framtid viktigare än någonsin. Under ett nyligen genomfört webinar presenterade Hypergenes Ulrika Bröjer hur modern teknik kan revolutionera budgetering, prognostisering och finansiellt beslutsfattande. Här är en sammanfattning av de viktigaste insikterna och hur de kan tillämpas i ditt företag.
Hur nordiska energiföretag kan öka effektiviteten i sin verksamhetsstyrning
Energibranschen står inför ett enormt förändringstryck - från volatilitet i energipriser till förändrade kundförväntningar inom hållbarhet. För att förbli konkurrenskraftiga måste företagen bli mer flexibla och datadrivna. Många förlitar sig dock fortfarande på manuella processer och äldre system som hämmar förmågan att planera strategiskt och reagera snabbt på förändringar.
WBS: Första steget i effektiv projektplanering
Lär dig hur WBS bryter ner projekt i hanterbara delar, för att förenkla planering, budgetering, riskanalys och kommunikation. Få en enkel guide för hur du ska ta fram en WBS, utforska skapandet av arbetspaket, deras hierarkiska relationer och hur WBS effektiviserar din projektstyrning.
Kanban, Scrum och effektivare arbetsflöden
Här kan du utforska Kanban, en visuell metod för att strukturera och optimera arbetsflöden. Genom att kombinera Kanban-tavlor med Scrum-metodiken, får du en kraftfull strategi för att hantera projekt och produktion mer effektivt. Lär dig om principerna bakom Kanban-system och hur de integreras med Scrum för att skapa en dynamisk, agil arbetsmiljö som främjar teamarbete, kontinuerlig förbättring och kundfokus.
7 framtidsyrken för en controller
I en värld där arbetsmarknaden och många yrkesroller förändras, är det viktigt att hålla sig uppdaterad och vara redo att anpassa sig till nya möjligheter. För dig som är controller och vill utforska nya karriärvägar kommer här sju framtida yrken som kan erbjuda spännande utmaningar och möjligheter till personlig och professionell utveckling.
Expertens uppmaning: Osäker framtid förutsätter ett nytt ledarskap
Det låter som en klyscha, men faktum är att förändringstakten aldrig varit högre. Och när ny teknik omkullkastar branscher och globala kriser utmanar alltifrån leveranskedjor till hela ekonomier ökar behovet av ett nytt, annorlunda ledarskap. I ett avsnitt av vår podcast Konkurrenskraft pratade vi med den amerikanska futuristen och författaren Nancy Giordano om hur dagens ledare kan navigera sina organisationer bättre.
Vad är NIS2-direktivet och vilka berör det?
NIS-direktivet berör nätverks- och informationssäkerhet inom EU och är framtaget för att sätta en standard för unionens medlemsländer. Den uppdaterade versionen ’NIS2’ innebär utvidgat tillämpningsområde, strängare krav, ökat ansvar, ökade sanktioner och utökat skydd av konsumentdata. Här får du reda på mer om NIS2, vilka som berörs av direktivet och vad du ska göra om du berörs.
Ökar effektiviteten i medlemsorganisationer: Snabbare, smartare och tydligare
När att tjäna pengar inte är ditt primära mål är det lätt att verksamheten blir ineffektiv, otydlig och komplex. Men det finns flera medlemsorganisationer som gör om och gör rätt. Stockholms stift, Unionens a-kassa och HSB är tre medlemsorganisationer med fundamentalt olika uppgift. Gemensamt är att de hittat en väg framåt; digitalt och transparent.
SOSFS 2011:9 – Nyckeln till kvalitet och patientsäkerhet
Välkommen till en djupdykning i SOSFS 2011:9, en avgörande föreskrift för kvalitet och patientsäkerhet inom den svenska hälso- och sjukvården. Med det här inlägget får du en bättre förståelse av SOSFS 2011:9 och dess betydelse för vårdgivare, och dessutom vägledning i hur man kan implementera dessa viktiga riktlinjer.
Digitaliserad verksamhetsstyrning i myndigheter – fem steg för att lyckas
Att lyckas med sin digitaliseringsresa kan verka som ett oöverstigligt projekt för många myndigheter, inte minst när det digitala landskapet förändras i en så hög takt. På Hypergene har vi brutit ner resan i fem hanterbara steg för verksamhetsstyrning – ett område som i sig innehåller en stor potential. Stegen fungerar som en guide och erbjuder i varje del viktiga bidrag till digitaliseringsprocessen.
Systematiskt kvalitetsarbete: Mall och definition
Här får du reda på vad systematiskt kvalitetsarbete är och en mall för hur du kan jobba med det. Vi går även igenom ledningssystem relaterade till systematiskt kvalitetsarbete och tar en närmare titt på dess tillämpning i skolan och förskolan.
Six Sigma: Den nästan felfria metoden?
Six Sigma är en metodik som syftar till att driva förbättringar i processer genom att kraftigt minska fel och kostnader. Denna guide utforskar grundläggande principer och effektiva verktyg, inklusive de kända DMAIC- och DMADV-ramverken. Med målet att uppnå en närmast felfri produktion, med mindre än 3,4 fel per miljon enheter, har Six Sigma blivit ett oumbärligt verktyg för många.
Innovativ verksamhetsstyrning: När kommuner gör om – och gör rätt
Två kommuner, två olika historier, men med samma ambition: Att bli effektivare, mer transparenta och fokuserade. Målet: Att bli bättre för medborgarna, en plats för jobb, fritid och allt där emellan.
Effektmål och projektmål: Vad och varför
Effektmål är avgörande för framgångsrik projektplanering och styrning. I denna text utforskar vi vad effektmål innebär och hur de skiljer sig från projektmål. Läs vidare för att förstå vikten av effektmål och hur de bidrar till framgång i projekt.
Ari Riabacke: Ledarskap, beslutsfattande och kommunikation i en ny tid
Världen utvecklas snabbt, och det gör även kraven på ledarskap, beslutsfattande och kommunikation. Om det här pratade Ari Riabacke, doktor i beslutsfattande och en av Nordens mest eftersökta föreläsare, i ett färskt webinar med Hypergene. Hans spaningar, som bygger på en stor studie, ger ett nytt perspektiv på hur dessa tre kritiska faktorer utvecklas i denna nya fas efter pandemin.
Känslor och siffror – så styr Rejlers vd mot framtiden
Han tror på att använda känslor som målbild – men också på stenhård uppföljning av ekonomin. "Ett bolags självförtroende sitter mycket i lönsamheten", säger Viktor Svensson, vd för ingenjörsbolaget Rejlers, i en intervju i Hypergenes podd Konkurrenskraft.
KPI:er och hur du tar fram dem
Key Performance Indicators (KPI:er) är mätbara värden som hjälper dig styra mot och uppfylla din verksamhets mål. Genom att välja ut och avgränsa de KPI:er som passar ditt företag bäst kan du styra företaget i rätt riktning. I det här inlägget får du reda på vad en KPI är, hur du ska ta fram dem, varför företag använder dem och vad som gör en KPI till en ”bra KPI”.
6 tips på hur du kan vända utmaningar till möjligheter i din planering och styrning
Företag och ekonomiavdelningar utmanas idag av många externa krafter som påverkar på olika sätt. Detta leder till att många behöver se över sin planering och styrning ytterligare. I detta inlägg får du sex väl förklarade tips på hur du ska få till en effektivare styrning- och planeringsprocess från Erik Thelander, Chief Product Officer på Hypergene.
Affärsmodell – vad är det och hur skapar du en som fungerar?
Här får du lära dig mer om vad en affärsmodell är, hur du skapar en och exempel på olika affärsmodeller som passar olika branscher. Du får också tips på hur du kan utveckla din befintliga affärsmodell för att anpassa den till förändringar och öka din konkurrenskraft.
Personalbudget: Vad, hur och varför?
En personalbudget är en plan som visar hur mycket pengar ett företag planerar att spendera på sin personal under en viss tidsperiod. I detta inlägg får du allt du behöver veta om en personalbudget.
Projektbudget: Hur du gör en projektbudgetering
En projektbudget är en plan för hur mycket pengar som kommer att spenderas på ett projekt. Projektbudgeten har en viktig roll eftersom den hjälper till att säkerställa att projektet håller sig inom budget och att tillräckliga resurser finns tillgängliga för att slutföra projektet.
Miljöledning och miljöledningssystem – ISO 14001 som exempel
Miljöledning och miljöledningssystem hjälper dig att minska din organisations påverkan på miljön och upprätthålla en hållbar verksamhet. Genom att införa miljöpolicyer och mål kan du styra din organisations miljöprestanda, och övervaka och rapportera miljöpåverkan.
Projektplan och projektplanering
Projektplanering är en process för att definiera målen för ett projekt och att bestämma vilka resurser som behövs för att uppnå målen. Det innefattar att definiera projektets omfattning, tidslinjer, budget, risker, kommunikationsplan och teamorganisation. Här får du reda på hur du ska planera och hantera ditt projekt.
Rapporteringsverktyg: Maximera insikter med rätt användning
Ett rapporteringsverktyg sammanfattar information och används oftast av experter som vill tillhandahålla information till intressenter. Rapporten är ett sätt att tillgängliggöra data. Det finns ofta rapportfunktionalitet i olika verktyg, men ett rapporteringsverktyg är dedikerat till rapportering och är antingen fristående eller har utvecklats som en integrerad del i ett bredare verktyg.
Allt om PMO (Project Management Office)
Vad är ett Project Management Office? Vad gör ett PMO? Vilka ansvarsområden har ett PMO? Vilka olika typer av PMO:s finns det? Ska man ha ett PMO, ett Agile Transformation Office (ATO) eller ett Transformation Office (TO)? Här får du svar på dina frågor om PMO.
Projektmodell – vad det är och vilken du ska välja
Att välja rätt projektmodell är en konst som kräver förståelse för olika metoder. Från traditionella tillvägagångssätt som Vattenfallsmodellen till flexibla strategier som Scrum, erbjuder varje modell unika fördelar. Vi dyker in i dessa modeller, förklarar hur de stödjer projektledning och hjälper dig att identifiera den mest lämpliga för ditt specifika projekt.
Allt om hållbarhetsrapportering
Vad är hållbarhetsrapportering? Hur skiljer sig det från hållbarhetsredovisning? Vad ska hållbarhetsrapporteringen innehålla? Idag finns många begrepp som du måste vara insatt i för att förstå hur och om du ska hållbarhetsrapportera. Här får du reda på vad dessa begrepp, krav, lagar och direktiv innebär för dig.
Hjälp dig själv och andra igenom förändring
Christina Stielli är föreläsare, författare och organisationsutvecklare med lång erfarenhet av förändringsarbete. Hennes råd när det uppstår motstånd mot förändring är att chefen behöver lyssna in och visa empati.
Lansering av nya paketeringar av Hypergene
Möjligheten att skapa ännu snabbare kundvärden och ett ökat intresse för att digitalisera de ekonomiska och strategiska planeringsprocesserna. Det ligger bakom att Hypergene nu lanserar nya paketeringar av produkten. Vi ställde några frågor till Erik Thelander som är Product Director, om nyheterna.
Taxonomi (EU:s taxonomi) – vilka påverkas?
Taxonomi, EU:s taxonomi eller Taxonomiförordningen. Det finns många namn på det ramverk som ska göra oss klimatneutrala till 2050. Ta en titt på miljömålen och få reda på om du påverkas.
CSRD-direktivets nya krav – vilka omfattas?
Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) är en del av EU:s strategi för att främja hållbara investeringar och ansvarsfullt företagande. CSRD ställer nya krav på företags hållbarhetsrapportering.
Analysverktyg: Vad, hur och varför?
Analysverktyget är tänkt att hjälpa dig fatta beslut, eller åtminstone effektivisera ditt företags beslutsprocesser genom att samla, visualisera och kommunicera din data.
Verksamhetsplan – innehåll, syfte och hur du ska göra
Här får du veta mer om vad en verksamhetsplan är, vad den kan innehålla, hur man gör en verksamhetsplan och var du kan finna stöd för att få ut din verksamhetsplan i organisationen.
Controlling: Ekonomisk styrning och uppföljning
Inom ekonomiområdet dyker ofta begreppet ”controlling” upp. Men vad betyder det egentligen? I det här inlägget får du reda på vad controlling är, dess syfte, hur begreppet står sig i relation till närliggande begrepp, hur en controllers roll ser ut inom controlling och hur det används i projekt.
Vad är Performance Management?
Performance Management är ett arbetssätt och en process som mäter aktiviteter som syftar till att uppnå mål och förbättra prestationer. Det gäller både anställda och verksamheten i stort och handlar ytterst om att öka företagets effektivitet. Här får du reda på mer om Performance Management-system, processer och hur du gör för att skapa en god prestationskultur.
PDCA-cykeln och PDCA-modellen
Här får du en guide kring PDCA: Dess definition, historisk bakgrund och vad PDCA-cykeln innebär. Du kan även utforska PDCA-modellen i detalj och hur den tillämpas i praktiken för att kunna uppnå ständig förbättring på ett enkelt och flexibelt sätt.
Best practise för framtidens ekonomifunktion
Många organisationer har behövt tänka nytt kring hur de ska hantera förändringar. För när omvärlden förändras krävs rätt, och i många fall nya förutsättningar för planering, uppföljning och analys. I det här inlägget kan du läsa om hur du tar verksamheten och ekonomifunktionen framåt i utvecklingsresan.
Vad är en regressionsanalys och hur gör man?
Att vi blir mer datadrivna har knappast undgått någon, men hur går man från att samla in och spara stora mängder data till att faktiskt ta fram insikter och kunskap från den? Ett verktyg du kan använda är regressionsanalysen. I den här artikeln får du reda på vad en regressionsanalys är, hur den används, och vad du ska tänka på när du analyserar din data.
Agil finansiell planering
Agil finansiell planering handlar om att snabbt kunna ställa om ditt företags finanser. Att snabbt kunna byta fokus och lägga om finansiella planer på ett flexibelt sätt är en konkurrensfördel idag. I det här inlägget får du reda på grunderna i den agila finansiella planeringen och var du bör börja din förändringsresa.
CFO: Så utvecklar du relationen med CIO och CISO
Digitalisering ligger högt på agendan hos de flesta företag vilket leder till ökade investeringsbehov och mer fokus på datasäkerhet. Därmed ökar också betydelsen av ett välfungerande samarbete mellan nyckelfunktioner inom ekonomi, IT och säkerhet.
Motivation och lärande – här är fem knep för att spika nyckeltalen
Det låter enkelt: Några få relevanta och korrekta nyckeltal som teamet eller organisationen är överens om. Actions när det avviker. Men verkligheten är mer komplex än så. Till slut är det människor som ska fatta besluten och anställda som ska agera. Och då finns en rad saker att tänka på för att hastighet och siffror inte ska ta över.
Återvände till Hypergene och den snabba produktutvecklingen
När omvärlden blir mer oförutsägbar och föränderlig ökar behovet av produkter som Hypergene. Det och företagets snabba utvecklingstakt lockade tillbaka Erik Thelander till Hypergene efter en tid på ett annat företag. Vi passade på att ställa några frågor till honom om hans nya roll som Product Director.
Likviditetsbudget och likviditetsprognos
En likviditetsbudget (Liquidity Budget) visar hur mycket pengar ett företag har genom att redovisa hur mycket som finns i kassan och budgeterade in- och utbetalningar. En likviditetsprognos (Liquidity Forecast) liknar likviditetsbudgeten men har ofta ett tydligare syfte kopplat till framtida in- och utbetalningar.
Egenkontroll: Vad, hur och varför?
Egenkontroll är en form av intern uppföljning där en organisation, företag eller en enhet själv granskar och kontrollerar verksamheten för att säkerställa att den följer lagar, regler, riktlinjer och interna företagsstandarder.
Så digitaliserar du planering och uppföljning: ”Se det som en trappa”
Digitaliseringen berör alla företag och målet är ofta flexibilitet och effektivare processer. Inte minst när omvärlden blir alltmer oförutsägbar. För att få ut full effekt av digitaliseringen finns steg som du bör ta i rätt ordning.
Största trenderna inom BI 2023
Business Intelligence-trenderna kretsar fortfarande kring datakvalitet, datadriven kultur, datastyrning, integrationer, säkerhet, visualisering, användarvänlighet och automation.
GHG-protokollet: Rapportering, dokumentering och redovisning
GHG-protokollet är den mest etablerade standarden för att beräkna och rapportera utsläpp av växthusgaser. Här får du reda på vad GHG-protokollet är, vilka standarder det finns inom protokollet, hur du ska rapportera och vilka principer som du ska förhålla dig till när GHG är en del av din hållbarhetsrapportsrapportering.
TCFD, klimatrisker, riktlinjer och rapportering
Task Force on Climate Related Financial Disclosures är ett ramverk som beskriver hur du ska rapportera klimatrelaterade risker och möjligheter i ditt företags finansiella information. Här får du veta vad TCFD innebär och vad du ska tänka på när du rapporterar.
Experternas 11 bästa tips för bättre och skarpare beslut i din organisation
Att fatta beslut i en omvärld som förändras blixtsnabbt, kräver knivskarpt fokus och en stor portion mod. Men är det möjligt att skapa perfekta förutsättningar för att besluten ska bli bättre, mer korrekta? Ja, det går i alla fall att komma en bra bit på vägen. Det säger beslutsexperten Ari Riabacke och Hypergenes vd Urban Bucht.
Acceptera att framtiden är osäker – dags att tänka om kring budgetarbetet?
Dagens syn på budget, uppföljning och prognoser riskerar att inte hänga med omvärldens nya krav. Ett budgetarbete som slukar månader av tid för organisationen och som blir inaktuell redan första kvartalet kan göra att du tappar både riktning och kraft, enligt två experter på området. Så här ska du tänka istället.
Allt om kassaflödesanalys
I tider där omvärlden är mindre förutsägbar ökar betydelsen av kassaflödesanalys. Samtidigt kan processen vara komplex och tidskrävande. Här får du reda på vad en kassaflödesanalys är, hur du gör en kassaflödesanalys, vad indirekt och direkt metod är, hur den ska se ut och hur du kan tänka i analysarbetet och varför en kassaflödesanalys görs.
KPI:er för ditt fastighetsbolag
Fastighetsbolag vill löpande optimera avkastningen i det befintliga beståndet och skapa bästa möjliga upplevelse och kvalitet för hyresgäster och kunder. De viktigaste KPI:erna för fastighetsbolag kretsar kring prognoser och planering av yta som kan hyras ut.
Hur du ska tänka kring Finance Transformation
Gartner definierar ’Finance Transformation’ som de strategiska initiativ som syftar till att omdana finansfunktionen för att bättre stödja och passa företagets övergripande strategi. Här får du veta mer om vad Fincance Transformation är, hur du ska tänka och hur du lyckas.
Budgetverktyg – och hur du ska tänka
Är du ute efter ett nytt budgetsystem för ditt företag och undrar hur du ska agera? Här går vi igenom vad du ska tänka på och ger dig fyra konkreta råd.
Vad är ESG och hur gör man?
ESG står för ‘Environmental, Social and Governance’ och betyder miljö, socialt ansvar och styrning (bolagsstyrning) och är ett ramverk för ett företags hållbarhetsarbete. Här får du reda mer om vad ESG är, ESG-kriterier, kritik mot ESG, ESG due diligence och hur du arbetar med ESG.
Nyckeln till framgång inom tech-transformation
Här får du reda på vilka beståndsdelarna i en tech-transformation är och hur du hjälper de digitala satsningarna i en tech-transformation att skapa värde. Du får också reda på vad nyckeln till framgång inom tech-transformation är.
GRI-standarder för hållbarhetsrapportering – det du behöver veta
Global Reporting Initiative (GRI) erbjuder standarder för hållbarhetsrapportering som hjälper företag rapportera sin påverkan på miljö, samhälle och ekonomi. Lär dig mer om GRI:s ramverk, dess fyra huvudområden, indikatorprotokolluppsättning, historia och på vilka sätt det berör dig.
Hur du skapar en agil organisation
Här får du reda på hur du skapar en agil organisation som fokuserar på att skapa värde, hur du ser att du har lyckats och tips på verktyg att använda i din nya operativa agila modell.
Hur en CFO kan hjälpa till i en tech-transformation
Många pratar om digitalisering och tech-transformation. Förändringstakten och viljan att skapa värdeskapande tekniklösningar för kunder och medarbetare är hög och växer. Är du en CFO som vill bidra?
Vad är ett verksamhetssystem och varför ska man ha ett?
Ett verksamhetssystem ska ge en klar och enhetlig bild över verksamhetens uppdrag, mål, processer, styrformer och hur medarbetarna bidrar till verksamheten. Verksamhetssystemet är ofta synonymt med det digitala verktyg (digitalt verksamhetssystem) som används för verksamhetsstyrningen.
Vad är GRC?
GRC är en organisations förmåga att på ett tillförlitligt sätt uppnå mål, hantera risker och agera enligt lagar och regler. GRC står för Governance (styrning), Risk management (riskhantering) och Compliance (regelverksefterlevnad).
Rullande prognos och rullande budget
Rullande prognoser är en typ av prognoser som i stället för att fokusera på kalenderåret alltid utgår från en bestämd tidsperiod framåt, till exempel 12 eller 18 månader. Rullande prognoser görs löpande och är ett stöd till företagsledningen, men kan också användas för att till exempel prognostisera försäljning.
Business Control – Vad gör en Business Controller?
Business Control är det arbete som utförs av en Business Controller och handlar till stor del om att ta fram, analysera och presentera relevanta beslutsunderlag för chefer i en organisation.
Vad är ett regleringsbrev?
Regleringsbrevet är ett regeringsbeslut som årligen utfärdas för att styra svenska myndigheters verksamheter. I regleringsbrevet beslutas hur mycket pengar myndigheten som får regleringsbrevet ska tilldelas för aktuellt budgetår och vad pengarna ska användas till.
Allt om Förordningen om årsredovisning och budgetunderlag (FÅB)
Förordning (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag, i folkmun kallat ”FÅB:en”, reglerar hur myndigheter som lyder direkt under regeringen ska återrapportera kring sina uppdrag. Förordningen beskriver vilken information årsredovisning, delårsrapport och budgetunderlag som myndigheter lämnar till regeringen ska innehålla och när de ska lämnas in.
Vad är en ekonomisk prognos?
En ekonomisk prognos är en bedömning av hur en verksamhets intäkter och kostnader utvecklas. Företag använder prognoser som uppföljning av sin budget och som beslutsunderlag om förändringar krävs.
Vad är SFDR och vilka krav ställer SFDR på företag?
SFDR, även kallad ”Disclosureförordningen” är en EU-förordning som syftar till att öka transparensen kring hållbarhet och hållbarhetsrisker, och skapa ett standardiserat sätt att rapportera. SFDR är tänkt att göra det enklare för dig att jämföra hållbarhetsarbetet i olika finansiella produkter.
Beyond Budgeting – principer, definition och vad som krävs
När det traditionella budgetarbetet kritiseras av CFO:er och controllers handlar det ofta om det tar tid, kostar pengar, centraliserar ekonomistyrning, flyttar beslut högt upp och skapar en illusion av kontroll. Det finns även åsikter om att budgeten snabbt blir daterad och inte är tillräckligt kopplat mot företagets strategi. Vissa menar även att budgeten ibland skapar hinder i förändringsarbetet.
Nyckeltal för företag
Med rätt nyckeltal kan du följa hur ditt företag presterar. Det gör att du kan analysera prestationen och bättre styra och förbättra din verksamhet. I detta blogginlägg listar vi exempel på nyckeltal, för att inspirera dig att välja rätt.
CFO-rollen förändras
Här får du reda på vad en CFO gör, vad som är ”nytt” kopplat till rollen och vad en CFO borde ha i tankarna framåt. Du kommer gilla det du läser om du gillar digitalisering, effektivisering, data, planering och bättre beslut.
Vad är budget och budgetering?
Budgeteringen är den process som leder fram till en budget. En budget är en ekonomisk plan och prognos för företagets ekonomiska händelser.
Ekonomistyrning – styrsätt och styrmedel
Ekonomistyrning handlar om att omsätta strategier och affärsplaner till arbetet med att nå företagets ekonomiska mål. I arbetet vill du få medarbetarna och medarbetarnas mål att samverka med företagets ekonomiska mål genom styrning, mätning och uppföljning.
Vad är personalplanering?
Personalplanering (Workforce Planning) är arbetet med att optimera för att ha rätt mängd medarbetare, med rätt kompetens och erfarenhet, som utför rätt uppgifter, på rätt plats, vid rätt tidpunkt.
Vad är ett beslutsstöd?
Ett beslutsstöd är olika metoder som stödjer beslutsfattande genom att samla in, förädla och presentera data och information. Definitionen tydliggör att det är människor, och inte datorer, som fattar besluten.
Ekonomisystem – vad det är och hur det används
Lär dig mer om hur du kan använda ett ekonomisystem för att ta din verksamhet till nästa nivå. Få tips på vilka system som du bör integrera med ditt ekonomisystem för att få ut maximalt värde och vad du ska tänka på när du byter system.
Hur kommunicerar en ekonom ekonomi?
Ekonomen kan ekonomi, men riskerar ibland att prata förbi verksamheten som ska utföra förändringar och förbättringar med stöd av den ekonomiska informationen. Vad och hur kommunicerar en ekonom? Vilka utmaningar finns och hur övervinns de? Hur har kommunikationen påverkats av pandemin?
Vad är resursplanering?
Resursplanering handlar om att identifiera, prognostisera och allokera resurser i verksamheten. Resursplaneringen ska säkerställa ett effektivt utnyttjande av resurser och är en naturlig del i arbetet i tjänsteföretag och projekt.
Vad är affärsutveckling?
Affärsutveckling innebär aktiviteter och processer som syftar till att förbättra den affärsdrivande verksamheten. Affärsutvecklingen ska skapa en hållbarare och mer lönsam verksamhet. Arbetet sker ofta i samband med förnyelse eller förändring.
Förändringsledning – och hur du lyckas
Förändringsledning (Change Management) handlar i grunden om att ta sig från nuläge till börläge med hjälp av ett strukturerat arbetssätt som påverkar medarbetarna, som i sin tur agerar annorlunda och skapar förändringen.
Kaizen: Ständiga förbättringar med Kaizen-metoden
Kaizen är en styrfilosofi som syftar till att ständigt förbättra och utveckla processer, produkter och tjänster. Kaizen kommer ursprungligen från Japan och betyder "förändring till det bättre" eller "kontinuerlig förbättring".
Vad är verksamhetsutveckling?
Verksamhetsutveckling är ett samlingsbegrepp som beskriver arbetet med att systematiskt förbättra hur en organisation leds, styrs och skapar värde. Detta görs genom att påverka strategi, struktur och kultur i verksamheten.
Vad innebär systematiskt arbetsmiljöarbete?
Systematiskt arbetsmiljöarbete är verksamhetens systematiska arbete med att undersöka, förebygga, genomföra och följa upp åtgärder i fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Det handlar om att minimera risker och maximera välmående på ett strukturerat och kontinuerligt sätt.
Verksamhetsplanering och vad ett verktyg kan göra
Här får du reda på vad en verksamhetsplan är. Verksamhetsplanering sker både i privat och offentlig sektor och kan då bygga på olika principer och begrepp. I det här inlägget fokuserar vi på dig som arbetar på en kommun eller myndighet, och vad du får ut av en mjukvara som stöd i din verksamhetsplanering.
Hoshin Kanri: Metod och process
Hoshin Kanri är en strategisk planeringsprocess och metodik som fokuserar resurser på att uppnå strategiska, taktiska och operativa mål. Hoshin Kanri kallas Hoshin Planning, Policy Management eller Lean Strategy Deployment på engelska.
Viktigast för ekonomiavdelningen: ”Förbättra de tekniska förutsättningarna”
Det är inte alltid globala trender märks inom ekonomifunktionen. Samtidigt finns trender som på ett väldigt specifikt sätt påverkar. Svenska ekonomiavdelningars budget förändras, inte minst inom det som rör digitalisering.
Vad är en affärsplan och varför behöver du en?
En affärsplan är inte bara ett dokument; det är en färdplan för ditt företags framtid. Det är en konkretisering av din affärsidé, en översikt över ditt företags mål och en plan för hur du ska nå målen. Men varför är en affärsplan så viktig?
Riskhanteringens strukturer och ansvar
Du bör ha en plan som täcker in att du informeras om risker i era processer och i det operativa arbetet, en gedigen analys av organisationens riskexponering och en plan för hur ni reducerar och hanterar risker.
Financial Control – Vad gör en Financial Controller?
Financial Control är det arbete som utförs av en Financial Controller och handlar framför allt om att hantera, analysera och rapportera ekonomisk information inom en organisation. En Financial Controller spelar en central roll i att säkerställa att organisationens finansiella processer och rapporter är korrekta, effektiva och i linje med gällande lagar och regler.
Vad är OKR?
Objectives and Key Results (OKR) är den målstyrning som Google använder sig av. Många ser Google som ett innovativt och nytänkande företag och därför är det intressant att ta en närmare titt på deras modell för målstyrning.
Riskhantering: Hur du skyddar ditt företag i en osäker värld
Riskhantering är en viktig process där företag identifierar och hanterar potentiella hot och risker. Genom en ständig uppmärksamhet på risker kan organisationer förbereda sig för osäkerheter och utmaningar i dagens snabbt föränderliga värld. Det handlar inte enbart om att bocka av punkter på en lista, utan snarare om en strategisk, kontinuerlig anpassning till förändrade förhållanden.
Riskanalys: Hur du ska göra och vad du ska tänka på
I grunden handlar en riskanalys om att hitta potentiella risker, gradera dem och göra en plan för hur din organisation ska hantera riskerna om krisen kommer. Riskanalys är en förutsättning för god riskhantering.
Vad är Balanced Scorecard?
Balanserat styrkort är ett strategiskt ledningsverktyg som kopplar ett företags nuvarande handlingar till dess långsiktiga mål. Balanserad styrning är en av de mest erkända och populära metodikerna för verksamhetsstyrning.
Riskkultur: Förbättra den med ”snack”, mätning och självförtroende
Riskkulturen påverkar beslut och aktiviteter i hela organisationen på ett sätt som styr verksamheten rätt och minimerar eventuella skador, om den är rätt utformad.
Vad är en riskmatris?
En riskmatris är ett verktyg som hjälper till att bedöma risker. Den visar hur sannolikt något är att hända och hur allvarligt det skulle vara om det hände. Matrisen har rutor med olika färger som visar om en risk är låg, medel eller hög. Genom att placera risker i dessa rutor kan man lättare se och bestämma vilka risker man bör fokusera på.
Big Data och BI
Ofta nämns Business Intelligence och Big Data i samma kontext. Men vad betyder egentligen Big Data och är det något alla kan använda sig av i sitt BI-verktyg? Svaret är oftast att det många tänker på som Big Data i själva verket inte är “big”, även om det rör sig om stora datamängder med högt värde för din verksamhet.
Strategisk styrning: Tänk om, tänk nytt
Strategisk styrning handlar om din långsiktiga planering, strategins genomförande och hur genomförandet följs upp. Resultatet uppnås genom planer, beslut, processer och aktiviteter tillsammans med förståelse och engagemang.
Kvalitetsledningssystem och kvalitetsledning
I detta inlägg utforskar vi vikten av kvalitetsledning och hur ett välstrukturerat kvalitetsledningssystem kan vara nyckeln till framgång. Från att definiera processer och säkerställa ledarskapets roll, till att skapa en kultur av kontinuerlig förbättring, belyser vi hur kvalitetsledningssystem och kvalitetsledning går hand i hand för att uppnå organisatoriska mål.
Olika styrmodeller och styrfilosofier
Det finns otaliga modeller för styrning som är mer eller mindre välkända. Modellerna har ofta olika engelska akronymer. De har utvecklats och blivit fler genom tiderna. Några av dem, flera med inbördes släktskap, beskrivs kortfattat här. Hitta en styrmodell som passar dig och din organisation!
5 punkter för långsiktigt värdeskapande
Hur ledare skapar långsiktigt värde är en stor fråga, som ofta leder till ett långt svar. Vi har sammanställt fem korta punkter från intressanta undersökningar. Temat är: Vad gör de mest framgångsrika cheferna och styrelserna rätt?
Vad är Agenda 2030?
Agenda 2030 är FN:s globala mål, som ofta kallas de globala målen eller de globala målen för hållbar utveckling. 17 övergripande mål och 169 delmål, som mäts med hjälp av 230 nyckeltal.
Vad är verksamhetsstyrning?
Verksamhetsstyrning är alla åtgärder som ledningen på olika nivåer vidtar för att uppnå ett visst resultat. I det ingår att leda, styra och utveckla verksamheten så att de resurser du har används så effektivt som möjligt för att nå dina mål.
5 steg till bättre beslut och en mer flexibel styrning
Styrning handlar om att fatta beslut på olika nivåer i en organisation, och att dessa beslut omsätts till handling som leder verksamheten mot uppsatta mål. Här får du fem steg som hjälper dig att fatta bättre beslut.
Vad är målstyrning?
Målstyrning innebär att organisationer får ett sätt att effektivt kommunicera strategier och företagsmål till varje chef, avdelning och person i organisationen. Nyckeln är att genom rätt verktyg och kommunikation skapa en röd tråd mellan strategier, mål, nyckeltal och aktiviteter.
Vad är internkontroll?
Internkontroll handlar om att kontrollera att verksamhetens mål nås, att verksamheten gör vad den ska på ett effektivt sätt, att den finansiella rapporteringen är pålitlig och att regler följs. Målet är att ledningen ska få bättre koll på verksamheten.
Finansiell scenarioplanering och budgetprocessen
I en snabbföränderlig omvärld behöver företag och organisationer snabbt kunna överblicka den finansiella situationen och anpassa den framåtriktade planeringen. I det arbetet är den finansiella scenarioplaneringen viktig.
Business Intelligence – användning och användare
Beslutsfattare använder faktabaserat och datadrivet beslutsfattande för att få fram rätt data. Denna data visualiseras i rapporter och dashboards och vägleder beslut.
7 frågor att ställa dig inför inköp av beslutsstöd
Varför bör du bry dig om vilket beslutsstödsystem som köps in till kommunen du jobbar på? Det finns flera anledningar. Kanske är du chef med styrning av verksamhet som en del av dina arbetsuppgifter.
Vad är Business Intelligence och varför använda ett BI-verktyg?
Business Intelligence (BI) är ett samlingsbegrepp som beskriver hur du och din organisation bättre kan förstå er verksamhet och fatta bättre beslut genom att använda metoder och processer för att utvinna och strukturera data och information.
7 tips för implementation av Hypergene Budget och prognos för kommuner
Du som står inför att köpa in ett digitalt stöd för ekonomistyrning till din kommun får här generella tips på vad du kan tänka på innan projektstart, hämtat från Hypergene-kunden Västerås stad.
Vad är strategisk planering?
Strategisk planering är grunden för att kunna sätta mål, göra prioriteringar och få organisationens planer att styra åt rätt håll. När olika avdelningars planer utgår från de övergripande målen och sammanfogas får företaget en gemensam riktning och en gemensam strategi.
"Redan från början har kommunerna varit en viktig kundgrupp”
Theres Nordblad har haft många roller innan hon blev chef för Hypergenes konsultorganisation, både inom näringslivet och på kommuner som Stockholms stad. Business controller, verksamhetscontroller och utvecklingschef är några exempel.
Implementation av Hypergene Kommun och applikationen Budget och prognos
Hypergene har över 80 kommunkunder, och 90 procent av dem använder applikationen Budget och prognos. Vad innebär en sådan standardlösning för kommuner och varför är den populär?
Controller – definition och beskrivning
En controllers arbetsuppgifter är ofta att samla in, sammanställa och kommunicera en organisations ekonomiska information. En controller ser till att affärs- och verksamhetsmålen följs upp, arbetar med data, utfall och information kring det ekonomiska resultatet och gör prognoser.
Hur Västerås stad blev 27% mer effektiva i budgetarbetet
90 procent av Hypergenes kommunkunder väljer applikationen Budget & prognos – en mycket välanvänd del av Hypergenes helhetslösning för kommuner. Varför passar Hypergene kommuners ekonomiska styrning? Vad var Västerås stads behov? Vad blev resultatet?
Vad är hållbarhetsredovisning?
Här får du reda på vad hållbarhetsredovisning är, hur det skiljer sig från hållbarhetsrapportering, tips på standarder, direktiv och lagar du bör sätta dig in i och en beskrivning av hur du ka ta fram din hållbarhetsredovisning.
Helhetslösning eller "Best-of-breed"? Det beror på...
En vanlig frågeställning hos organisationer vi pratar med handlar om applikationsstrategi. Är det smartast att välja en helhetslösning från en leverantör, eller ska man istället välja specialiserade lösningar från olika leverantörer och integrera dessa - en så kallad "Best-of-breed"-strategi.
PENG-modellen: Räkna hem nyttan av ditt beslutsstöd
För många är investeringen i ett beslutsstöd eller budgetsystem något som kräver noggranna kalkyler. Samtidigt kan det ibland vara svårt att veta vilken beräkningsmodell som ska användas eller hur både direkta och indirekta värden ska beräknas. I den här artikeln tittar vi närmare på hur några av våra kunder resonerat.
"Planer viktigare i osäkra tider"
Hör vad Bino Catasús, professor i redovisning och revision vid Stockholms universitet säger om osäkerheten som Coronaviruset skapar i samhället.
Hur påverkas controller-funktionen av digitaliseringen?
Lukas Goretzki, forskare på Handelshögskolan i Stockholm, har svaren.
Budget- och prognosarbete (del 1): Lägg fokus på planering och analys
Första delen i vår artikelserie om hur man kan strukturera sitt budget- och prognosarbete: Lägg fokus på planering och analys.
Budget- och prognosarbete (del 2): Ge medarbetarna rätt förutsättningar
Andra delen i vår artikelserie om hur man kan strukturera sitt budget- och prognosarbete: Ge medarbetarna rätt förutsättningar.
Budget- och prognosarbete (del 3): Utveckla budgeten tillsammans med strategi och affärsplan
Tredje delen i vår artikelserie om hur man kan strukturera sitt budget- och prognosarbete: Utveckla budgeten tillsammans med strategi och affärsplan.
Budget- och prognosarbete (del 4): Skapa en helhetssyn över processerna
Fjärde delen i vår artikelserie om hur man kan strukturera sitt budget- och prognosarbete: Säkerställ en helhetssyn av processerna.
Budget- och prognosarbete (del 5): Effektivisera genom delaktighet
Femte delen i vår artikelserie om hur man kan strukturera sitt budget- och prognosarbete: Säkerställ en helhetssyn av processerna.
Budget- och prognosarbete (del 6): Låt verksamheten validera siffrorna
Sjätte delen i vår artikelserie om hur man kan strukturera sitt budget- och prognosarbete: Låt verksamheten validera siffrorna.
Budget- och prognosarbete (del 7): Var flexibel och snabbrörlig
Sjunde och sista delen i vår artikelserie om hur man kan strukturera sitt budget- och prognosarbete: Var flexibel och snabbrörlig.
Vad är tillitsbaserad styrning? Vad är New Public Management?
Tillitsbaserad styrning står som en kontrast till tidigare styrmodeller inom offentlig sektor och betonar vikten av medborgarens behov i centrum. Denna metodik siktar på att stärka relationer och samverkan inom organisationer genom att decentralisera beslutsfattandet närmare medborgaren. Här får du reda på allt du behöver veta om tillitsbaserad styrning, New Public Management och Tillitsreformen.
Projekthantering: Ledning och koordinering av projektaktiviteter
Projekthanteringen hjälper dig och ditt team strukturera, utföra och spåra de aktiviteter som skapar värde för ditt projekt och för det framåt. Projekthanteringen handlar om att hantera de arbetsuppgifter som ditt projekt består av. Här är verktyg för digital projektstyrning är till stor hjälp.
Del 1 i serien ”5 punkter för bättre styrning av organisationen”: Styr genom få mål och nyckeltal
Första delen i vår artikelserie om verksamhetsstyrning: Styr genom få mål och nyckeltal.
Del 2 i serien "5 punkter för bättre styrning av organisationen": Engagera organisationen i styrningen
Andra delen i vår artikelserie om verksamhetsstyrning: Engagera organisationen i styrningen.
Del 3 i serien ”5 punkter för bättre styrning av organisationen": Sluta överanalysera verksamheten
Tredje delen i vår artikelserie: Fem punkter för bättre styrning av organisationen: Sluta överanalysera verksamheten.
Del 4 i serien ”5 punkter för bättre styrning av organisationen": Ta ett helhetsgrepp om styrningen
Fjärde delen i vår artikelserie om hur du får bättre styrning av organisationen: Ta ett helhetsgrepp om styrningen.
Del 5 i serien ”Fem punkter för bättre styrning av organisationen”: Fokusera på genomförandet
Femte och sista delen i vår artikelserie om verksamhetsstyrning: Fokusera på genomförandet.
5 råd till dig som ska upphandla beslutsstöd för universitet eller högskola
Här svarar Peter Glans, affärsansvarig för universitet och högskolor på Hypergene, på de viktigaste frågorna.
Digitalisera verksamhetsstyrningen – här är 5 steg för att lyckas
Att digitalisera verksamhetsstyrningen är ett måste för att möta framtidens behov av effektivitet, kvalitet och konkurrensförmåga. Det är de flesta överens om. Men hur gör man? Och vad bör man tänka på?
”Ju mer vi styr, desto mindre styr vi egentligen”
Ökad styrning kan komma från många håll, exempelvis via nya lagkrav eller efter att företag reagerar med nya interna policys efter att media satt fokus på ett problem. Men oavsett anledning så finns det tydliga tendenser på att det blir för mycket styrning.
Rätt systemstöd frigör tid och resurser inom individ- och familjeomsorgen
”Tänk om man med en knapptryckning kunde få fram all den information som vi lägger så mycket tid på att manuellt jaga och sammanställa.” Ett önsketänkande? Faktum är att vi aldrig varit närmre än vad vi är just nu.
”Siffror är inte loket i en organisation, de är hjälpmotorn”
Bino Catasús, professor i redovisning delar med sig av sina bästa tips för en effektiv verksamhetsstyrning.
Kolada - Databasen för kommuner och regioner
Här får du reda på vad Kolada är, vilken typ av statistik och nyckeltal som finns i Kolada och hur du använder de olika tjänsterna i Kolada. Kolada gör det möjligt för dig att göra enkla analyser och jämförelser av till exempel kvalitet, resurser och volymer inom olika verksamheter inom kommunsektorn.
Datalager: Vad det är, fördelar och framtiden
Här får du reda på mer om vad ett datalager är, hur du kan koppla ihop ditt datalager med andra system för att hämta data och vad du kan förvänta dig av ett externt datalager.
Ska du investera i ett system för strategisk planering och uppföljning?
Varför misslyckas många organisationer med att genomföra sin strategi? Här är Hypergenes fem tips för att råda bot det.
Rätt beslutsstöd frigör tid för analys och utveckling av hemtjänsten
Bättre koll på ekonomin, högre kvalitet och effektivitet. Men framför allt: mer tid för brukarna. Så kan nyttan med Hypergenes beslutsstödslösning sammanfattas. Andreas Möllås, ansvarig för Vård & Omsorg på Hypergene berättar mer.
Del 1 i serien "Så utvärderar du beslutsstödssystem - Sätt tydliga mål med vad du ska ha systemet till"
3 erfarna upphandlingskonsulter ger sina viktigaste lärdomar. De berättar om hur du bör tänka och agera för att lyckas utvärdera ett beslutsstödssystem.
Del 2 i serien "Så utvärderar du beslutsstödssystem" - Sätt tydliga mål med vad du ska ha systemet till
Tre erfarna upphandlingskonsulter ger sina viktigaste lärdomar och berättar om hur du bör tänka och agera för att lyckas. Läs del 2 i serien om hur du utvärderar beslutsstöd.
Del 3 i serien ”Så utvärderar du beslutsstödsystem" - Flexibilitet i prismodellen: Detaljplanera inte priset tidigt
Tre erfarna upphandlingskonsulter ger sina viktigaste lärdomar och berättar om hur du bör tänka och agera för att lyckas. Läs del 3 i serien om hur du utvärderar beslutsstöd.
Del 4 i serien ”Så utvärderar du beslutsstödsystem" - Användbar och framtidssäkrad
Tre erfarna upphandlingskonsulter ger sina viktigaste lärdomar och berättar om hur du bör tänka och agera för att lyckas. Läs del 4 i serien om hur du utvärderar beslutsstöd.
Del 5 i serien ”Så utvärderar du beslutsstödssystem”: Skapa ett stort och brett användande
Tre erfarna upphandlingskonsulter ger sina viktigaste lärdomar och berättar om hur du bör tänka och agera för att lyckas. Läs del 5 i serien om hur du utvärderar beslutsstöd.
Ska ni investera i beslutsstöd för bank- och finanssektorn?
Att köpa beslutsstöd för bank- och finanssektorn kan potentiellt innebära flera fallgropar. Hypergene guidar dig förbi de största.
Ekonomiavdelningens roll i digitaliseringen
Ekonomiavdelningens roll är kopplad till andra funktioner på företaget genom budgetarbetet, ekonomiärenden, bokslutet, och förstås det löpande arbetet med att planera och följa upp utfall och förändringar i hur väl verksamheten presterar.
"Stena Fastigheter ökar engagemanget och effektiviteten med Hypergene"
Proaktivitet, ökad delaktighet och engagemang blev bland annat resultatet när Stena Fastigheter investerade i beslutsstöd från Hypergene.
Forsen effektiviserar styrningen med Hypergene
När Forsen, specialiserat på konsulttjänster inom bland annat projekt- och byggledning, behövde ett nytt och modernt system för beslutsstöd föll valet på Hypergene.
Vad är ett årshjul?
Ett årshjul är en cirkulär visualisering. Oftast beskriver den planerade händelser eller aktiviteter under ett kalenderår.
Vad är Corporate Performance Management?
Corporate Performance Management (även kallat Enterprise Performance Management) är ett paraplybegrepp som beskriver metodik, mätning, processer och system som används för att övervaka och styra verksamheter baserat på resultat.
Vad är budgetuppföljning?
Vid en budgetuppföljning jämförs budgeten med hur det faktiskt har blivit (utfall). Budgetuppföljningen fokuserar på avvikelser från budgeten. Uppföljningen av budgetens utfall kan göras månadsvis, kvartalsvis och/eller årsvis.
Vad är ett ledningssystem?
Ett vanligt sätt att leda verksamhetsutvecklingen är genom ett ledningssystem som fungerar som ett verktyg för ledningen och som ett stöd för medarbetarna. Ledningssystemet hjälper dig att kontinuerligt förbättra och förändra verksamheten genom att samla och sammanställa information, som leder till bättre beslut.
Financial Planning and Analysis (FP&A)
Financial planning and analysis är ett begrepp som beskriver processerna kring ekonomisk planering, modeller, tester och rapportering kopplat till en organisations ekonomi. Arbetet sker oftast via en mjukvara som hjälper ekonomiavdelningen addera effektivitet och kontroll i budget- och planeringsprocesser.
Vad gör en affärsutvecklare?
En affärsutvecklare arbetar med att förbättra ett företags affärer. Det innebär att effektivisera eller att skapa värde för kunden, och på så sätt öka försäljningen. Det kan även innebära att förbättra, förenkla eller förfina en rutin, process, produkt eller tjänst kopplad till affären.
Ekonomiavdelningens uppdrag och ansvar
Ekonomiavdelningen har en avgörande betydelse för en verksamhets planering, uppföljning och analys. Över tiden har ekonomiavdelningens uppdrag och ansvar utvecklats, liksom arbetets förutsättningar – inte minst genom digitaliseringen.
Business Intelligence och datadriven kultur
BI är ett samlingsbegrepp som beskriver kombination av affärsanalys, dataextrahering, datavisualisering och infrastrukturen som hanterar din verksamhets data i syfte att skapa ett underlag för beslut. Många vill arbeta mot att fatta en högre grad av datadrivna beslut, men vägen dit är lång.
Konsolidering och koncernredovisning
Konsolidering innebär att du stärker, stabiliserar och för samman något. Konsolidering kan betyda olika saker i olika sammanhang. Här får du reda på vad det är och vi djupdyker också i konsolidering kopplat till koncernredovisning.
Controllers arbetsuppgifter
En controllers arbetsuppgifter är ofta att samla in, sammanställa och kommunicera ekonomisk information som behövs för att ledningen och beslutsfattare ska kunna driva verksamheten framåt.