Blogg
Det Hypergene inte kan om beslutsstöd är knappt värt att veta. Vi delar gärna med oss av vår erfarenhet för att du och din organisation ska vara så bra förberedda som möjligt den dagen ni skaffar ett beslutsstödsystem. Välkommen till beslutsstödsbloggen!
UX i centrum för att skapa lösningar för människor
Utvecklingen av ny teknik går i rasande fart. Men ibland kan det vara klokt att stanna upp och fråga sig: Vem är det som kör, egentligen? Hypergenes produktchef Erik Thelander förklarar vikten av UX för att skapa en plattform för människor.
Från kaos till insikt – så optimerar du bokslutsarbetet i ett fastighetsbolag
Många controllers och ekonomer i fastighetsbolag pustar ut efter ännu en intensiv bokslutsperiod. Sena kvällar, ändlösa Excel-kalkyler och tidskrävande datainsamling gör ofta processen både lång och frustrerande. Men måste det verkligen vara så?
Framtiden för ekonomiteam: Kommer ny teknik ersätta controllers?
Controller-rollen håller på att förändras. Trots det lever stereotypen om en stiff ”siffertrillare” kvar. Men när ny teknik driver innovation i hela verksamheten kan fördomarna snabbt dö ut. I stället kan controllers se både nya möjligheter och nya utmaningar landa på deras bord.
ESG för ekonomiteam: Nyckelinsikter som gör skillnad
Direktiven är många när hållbarhet lyfts på agendan och integreras med finansiell rapportering. För controllers och ekonomer innebär det en omställning – och kanske en hel del utmaningar.
Att tänka och agera strategiskt
Förmågan att tänka strategiskt associeras ofta med chefs- och ledarroller, då det till stor del handlar om att göra långsiktiga prioriteringar, kunna fatta informerade beslut och planera för framtiden. I det här inlägget får du reda på hur företag ser på strategi, vad många ofta gör fel, hur den strategiska tankeprocessen ser ut och vad du kan tänka på för att bli en bättre strateg.
Budgetplanering: Definition och utmaningar
Budgetplanering är en fundamental process inom företag och organisationer som innebär utformningen av en detaljerad ekonomisk plan för en specifik tidsperiod, ofta ett räkenskapsår. Denna process är avgörande för att kunna styra och förutse ekonomiska händelser, underlätta beslutsfattande och säkerställa en sund finansiell förvaltning.
Effektivisera din finansiella planering med ny teknik
I en värld där affärsklimatet förändras med blixtens hastighet är förmågan att snabbt anpassa och förutse företagets ekonomiska framtid viktigare än någonsin. Under ett nyligen genomfört webinar presenterade Hypergenes Ulrika Bröjer hur modern teknik kan revolutionera budgetering, prognostisering och finansiellt beslutsfattande. Här är en sammanfattning av de viktigaste insikterna och hur de kan tillämpas i ditt företag.
Hur nordiska energiföretag kan öka effektiviteten i sin verksamhetsstyrning
Energibranschen står inför ett enormt förändringstryck - från volatilitet i energipriser till förändrade kundförväntningar inom hållbarhet. För att förbli konkurrenskraftiga måste företagen bli mer flexibla och datadrivna. Många förlitar sig dock fortfarande på manuella processer och äldre system som hämmar förmågan att planera strategiskt och reagera snabbt på förändringar.
WBS: Första steget i effektiv projektplanering
Lär dig hur WBS bryter ner projekt i hanterbara delar, för att förenkla planering, budgetering, riskanalys och kommunikation. Få en enkel guide för hur du ska ta fram en WBS, utforska skapandet av arbetspaket, deras hierarkiska relationer och hur WBS effektiviserar din projektstyrning.
Kanban, Scrum och effektivare arbetsflöden
Här kan du utforska Kanban, en visuell metod för att strukturera och optimera arbetsflöden. Genom att kombinera Kanban-tavlor med Scrum-metodiken, får du en kraftfull strategi för att hantera projekt och produktion mer effektivt. Lär dig om principerna bakom Kanban-system och hur de integreras med Scrum för att skapa en dynamisk, agil arbetsmiljö som främjar teamarbete, kontinuerlig förbättring och kundfokus.
7 framtidsyrken för en controller
I en värld där arbetsmarknaden och många yrkesroller förändras, är det viktigt att hålla sig uppdaterad och vara redo att anpassa sig till nya möjligheter. För dig som är controller och vill utforska nya karriärvägar kommer här sju framtida yrken som kan erbjuda spännande utmaningar och möjligheter till personlig och professionell utveckling.
Expertens uppmaning: Osäker framtid förutsätter ett nytt ledarskap
Det låter som en klyscha, men faktum är att förändringstakten aldrig varit högre. Och när ny teknik omkullkastar branscher och globala kriser utmanar alltifrån leveranskedjor till hela ekonomier ökar behovet av ett nytt, annorlunda ledarskap. I ett avsnitt av vår podcast Konkurrenskraft pratade vi med den amerikanska futuristen och författaren Nancy Giordano om hur dagens ledare kan navigera sina organisationer bättre.
Vad är NIS2-direktivet och vilka berör det?
NIS-direktivet berör nätverks- och informationssäkerhet inom EU och är framtaget för att sätta en standard för unionens medlemsländer. Den uppdaterade versionen ’NIS2’ innebär utvidgat tillämpningsområde, strängare krav, ökat ansvar, ökade sanktioner och utökat skydd av konsumentdata. Här får du reda på mer om NIS2, vilka som berörs av direktivet och vad du ska göra om du berörs.
Ökar effektiviteten i medlemsorganisationer: Snabbare, smartare och tydligare
När att tjäna pengar inte är ditt primära mål är det lätt att verksamheten blir ineffektiv, otydlig och komplex. Men det finns flera medlemsorganisationer som gör om och gör rätt. Stockholms stift, Unionens a-kassa och HSB är tre medlemsorganisationer med fundamentalt olika uppgift. Gemensamt är att de hittat en väg framåt; digitalt och transparent.
SOSFS 2011:9 – Nyckeln till kvalitet och patientsäkerhet
Välkommen till en djupdykning i SOSFS 2011:9, en avgörande föreskrift för kvalitet och patientsäkerhet inom den svenska hälso- och sjukvården. Med det här inlägget får du en bättre förståelse av SOSFS 2011:9 och dess betydelse för vårdgivare, och dessutom vägledning i hur man kan implementera dessa viktiga riktlinjer.
Digitaliserad verksamhetsstyrning i myndigheter – fem steg för att lyckas
Att lyckas med sin digitaliseringsresa kan verka som ett oöverstigligt projekt för många myndigheter, inte minst när det digitala landskapet förändras i en så hög takt. På Hypergene har vi brutit ner resan i fem hanterbara steg för verksamhetsstyrning – ett område som i sig innehåller en stor potential. Stegen fungerar som en guide och erbjuder i varje del viktiga bidrag till digitaliseringsprocessen.
Systematiskt kvalitetsarbete: Mall och definition
Här får du reda på vad systematiskt kvalitetsarbete är och en mall för hur du kan jobba med det. Vi går även igenom ledningssystem relaterade till systematiskt kvalitetsarbete och tar en närmare titt på dess tillämpning i skolan och förskolan.
Six Sigma: Den nästan felfria metoden?
Six Sigma är en metodik som syftar till att driva förbättringar i processer genom att kraftigt minska fel och kostnader. Denna guide utforskar grundläggande principer och effektiva verktyg, inklusive de kända DMAIC- och DMADV-ramverken. Med målet att uppnå en närmast felfri produktion, med mindre än 3,4 fel per miljon enheter, har Six Sigma blivit ett oumbärligt verktyg för många.
Innovativ verksamhetsstyrning: När kommuner gör om – och gör rätt
Två kommuner, två olika historier, men med samma ambition: Att bli effektivare, mer transparenta och fokuserade. Målet: Att bli bättre för medborgarna, en plats för jobb, fritid och allt där emellan.
Effektmål och projektmål: Vad och varför
Effektmål är avgörande för framgångsrik projektplanering och styrning. I denna text utforskar vi vad effektmål innebär och hur de skiljer sig från projektmål. Läs vidare för att förstå vikten av effektmål och hur de bidrar till framgång i projekt.
Ari Riabacke: Ledarskap, beslutsfattande och kommunikation i en ny tid
Världen utvecklas snabbt, och det gör även kraven på ledarskap, beslutsfattande och kommunikation. Om det här pratade Ari Riabacke, doktor i beslutsfattande och en av Nordens mest eftersökta föreläsare, i ett färskt webinar med Hypergene. Hans spaningar, som bygger på en stor studie, ger ett nytt perspektiv på hur dessa tre kritiska faktorer utvecklas i denna nya fas efter pandemin.
Känslor och siffror – så styr Rejlers vd mot framtiden
Han tror på att använda känslor som målbild – men också på stenhård uppföljning av ekonomin. "Ett bolags självförtroende sitter mycket i lönsamheten", säger Viktor Svensson, vd för ingenjörsbolaget Rejlers, i en intervju i Hypergenes podd Konkurrenskraft.
KPI:er och hur du tar fram dem
Key Performance Indicators (KPI:er) är mätbara värden som hjälper dig styra mot och uppfylla din verksamhets mål. Genom att välja ut och avgränsa de KPI:er som passar ditt företag bäst kan du styra företaget i rätt riktning. I det här inlägget får du reda på vad en KPI är, hur du ska ta fram dem, varför företag använder dem och vad som gör en KPI till en ”bra KPI”.
6 tips på hur du kan vända utmaningar till möjligheter i din planering och styrning
Företag och ekonomiavdelningar utmanas idag av många externa krafter som påverkar på olika sätt. Detta leder till att många behöver se över sin planering och styrning ytterligare. I detta inlägg får du sex väl förklarade tips på hur du ska få till en effektivare styrning- och planeringsprocess från Erik Thelander, Chief Product Officer på Hypergene.
Affärsmodell – vad är det och hur skapar du en som fungerar?
Här får du lära dig mer om vad en affärsmodell är, hur du skapar en och exempel på olika affärsmodeller som passar olika branscher. Du får också tips på hur du kan utveckla din befintliga affärsmodell för att anpassa den till förändringar och öka din konkurrenskraft.
Personalbudget: Vad, hur och varför?
En personalbudget är en plan som visar hur mycket pengar ett företag planerar att spendera på sin personal under en viss tidsperiod. I detta inlägg får du allt du behöver veta om en personalbudget.
Projektbudget: Hur du gör en projektbudgetering
En projektbudget är en plan för hur mycket pengar som kommer att spenderas på ett projekt. Projektbudgeten har en viktig roll eftersom den hjälper till att säkerställa att projektet håller sig inom budget och att tillräckliga resurser finns tillgängliga för att slutföra projektet.
Miljöledning och miljöledningssystem – ISO 14001 som exempel
Miljöledning och miljöledningssystem hjälper dig att minska din organisations påverkan på miljön och upprätthålla en hållbar verksamhet. Genom att införa miljöpolicyer och mål kan du styra din organisations miljöprestanda, och övervaka och rapportera miljöpåverkan.
Projektplan och projektplanering
Projektplanering är en process för att definiera målen för ett projekt och att bestämma vilka resurser som behövs för att uppnå målen. Det innefattar att definiera projektets omfattning, tidslinjer, budget, risker, kommunikationsplan och teamorganisation. Här får du reda på hur du ska planera och hantera ditt projekt.
Rapporteringsverktyg: Maximera insikter med rätt användning
Ett rapporteringsverktyg sammanfattar information och används oftast av experter som vill tillhandahålla information till intressenter. Rapporten är ett sätt att tillgängliggöra data. Det finns ofta rapportfunktionalitet i olika verktyg, men ett rapporteringsverktyg är dedikerat till rapportering och är antingen fristående eller har utvecklats som en integrerad del i ett bredare verktyg.
Allt om PMO (Project Management Office)
Vad är ett Project Management Office? Vad gör ett PMO? Vilka ansvarsområden har ett PMO? Vilka olika typer av PMO:s finns det? Ska man ha ett PMO, ett Agile Transformation Office (ATO) eller ett Transformation Office (TO)? Här får du svar på dina frågor om PMO.
Projektmodell – vad det är och vilken du ska välja
Att välja rätt projektmodell är en konst som kräver förståelse för olika metoder. Från traditionella tillvägagångssätt som Vattenfallsmodellen till flexibla strategier som Scrum, erbjuder varje modell unika fördelar. Vi dyker in i dessa modeller, förklarar hur de stödjer projektledning och hjälper dig att identifiera den mest lämpliga för ditt specifika projekt.
Allt om hållbarhetsrapportering
Vad är hållbarhetsrapportering? Hur skiljer sig det från hållbarhetsredovisning? Vad ska hållbarhetsrapporteringen innehålla? Idag finns många begrepp som du måste vara insatt i för att förstå hur och om du ska hållbarhetsrapportera. Här får du reda på vad dessa begrepp, krav, lagar och direktiv innebär för dig.
Hjälp dig själv och andra igenom förändring
Christina Stielli är föreläsare, författare och organisationsutvecklare med lång erfarenhet av förändringsarbete. Hennes råd när det uppstår motstånd mot förändring är att chefen behöver lyssna in och visa empati.
Lansering av nya paketeringar av Hypergene
Möjligheten att skapa ännu snabbare kundvärden och ett ökat intresse för att digitalisera de ekonomiska och strategiska planeringsprocesserna. Det ligger bakom att Hypergene nu lanserar nya paketeringar av produkten. Vi ställde några frågor till Erik Thelander som är Product Director, om nyheterna.
Taxonomi (EU:s taxonomi) – vilka påverkas?
Taxonomi, EU:s taxonomi eller Taxonomiförordningen. Det finns många namn på det ramverk som ska göra oss klimatneutrala till 2050. Ta en titt på miljömålen och få reda på om du påverkas.
CSRD-direktivets nya krav – vilka omfattas?
Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) är en del av EU:s strategi för att främja hållbara investeringar och ansvarsfullt företagande. CSRD ställer nya krav på företags hållbarhetsrapportering.
Analysverktyg: Vad, hur och varför?
Analysverktyget är tänkt att hjälpa dig fatta beslut, eller åtminstone effektivisera ditt företags beslutsprocesser genom att samla, visualisera och kommunicera din data.
Verksamhetsplan – innehåll, syfte och hur du ska göra
Här får du veta mer om vad en verksamhetsplan är, vad den kan innehålla, hur man gör en verksamhetsplan och var du kan finna stöd för att få ut din verksamhetsplan i organisationen.
Controlling: Ekonomisk styrning och uppföljning
Inom ekonomiområdet dyker ofta begreppet ”controlling” upp. Men vad betyder det egentligen? I det här inlägget får du reda på vad controlling är, dess syfte, hur begreppet står sig i relation till närliggande begrepp, hur en controllers roll ser ut inom controlling och hur det används i projekt.
Vad är Performance Management?
Performance Management är ett arbetssätt och en process som mäter aktiviteter som syftar till att uppnå mål och förbättra prestationer. Det gäller både anställda och verksamheten i stort och handlar ytterst om att öka företagets effektivitet. Här får du reda på mer om Performance Management-system, processer och hur du gör för att skapa en god prestationskultur.
PDCA-cykeln och PDCA-modellen
Här får du en guide kring PDCA: Dess definition, historisk bakgrund och vad PDCA-cykeln innebär. Du kan även utforska PDCA-modellen i detalj och hur den tillämpas i praktiken för att kunna uppnå ständig förbättring på ett enkelt och flexibelt sätt.
Best practise för framtidens ekonomifunktion
Många organisationer har behövt tänka nytt kring hur de ska hantera förändringar. För när omvärlden förändras krävs rätt, och i många fall nya förutsättningar för planering, uppföljning och analys. I det här inlägget kan du läsa om hur du tar verksamheten och ekonomifunktionen framåt i utvecklingsresan.
Vad är en regressionsanalys och hur gör man?
Att vi blir mer datadrivna har knappast undgått någon, men hur går man från att samla in och spara stora mängder data till att faktiskt ta fram insikter och kunskap från den? Ett verktyg du kan använda är regressionsanalysen. I den här artikeln får du reda på vad en regressionsanalys är, hur den används, och vad du ska tänka på när du analyserar din data.
Agil finansiell planering
Agil finansiell planering handlar om att snabbt kunna ställa om ditt företags finanser. Att snabbt kunna byta fokus och lägga om finansiella planer på ett flexibelt sätt är en konkurrensfördel idag. I det här inlägget får du reda på grunderna i den agila finansiella planeringen och var du bör börja din förändringsresa.
CFO: Så utvecklar du relationen med CIO och CISO
Digitalisering ligger högt på agendan hos de flesta företag vilket leder till ökade investeringsbehov och mer fokus på datasäkerhet. Därmed ökar också betydelsen av ett välfungerande samarbete mellan nyckelfunktioner inom ekonomi, IT och säkerhet.
Motivation och lärande – här är fem knep för att spika nyckeltalen
Det låter enkelt: Några få relevanta och korrekta nyckeltal som teamet eller organisationen är överens om. Actions när det avviker. Men verkligheten är mer komplex än så. Till slut är det människor som ska fatta besluten och anställda som ska agera. Och då finns en rad saker att tänka på för att hastighet och siffror inte ska ta över.
Återvände till Hypergene och den snabba produktutvecklingen
När omvärlden blir mer oförutsägbar och föränderlig ökar behovet av produkter som Hypergene. Det och företagets snabba utvecklingstakt lockade tillbaka Erik Thelander till Hypergene efter en tid på ett annat företag. Vi passade på att ställa några frågor till honom om hans nya roll som Product Director.
Likviditetsbudget och likviditetsprognos
En likviditetsbudget (Liquidity Budget) visar hur mycket pengar ett företag har genom att redovisa hur mycket som finns i kassan och budgeterade in- och utbetalningar. En likviditetsprognos (Liquidity Forecast) liknar likviditetsbudgeten men har ofta ett tydligare syfte kopplat till framtida in- och utbetalningar.
Egenkontroll: Vad, hur och varför?
Egenkontroll är en form av intern uppföljning där en organisation, företag eller en enhet själv granskar och kontrollerar verksamheten för att säkerställa att den följer lagar, regler, riktlinjer och interna företagsstandarder.
Så digitaliserar du planering och uppföljning: ”Se det som en trappa”
Digitaliseringen berör alla företag och målet är ofta flexibilitet och effektivare processer. Inte minst när omvärlden blir alltmer oförutsägbar. För att få ut full effekt av digitaliseringen finns steg som du bör ta i rätt ordning.
Största trenderna inom BI 2023
Business Intelligence-trenderna kretsar fortfarande kring datakvalitet, datadriven kultur, datastyrning, integrationer, säkerhet, visualisering, användarvänlighet och automation.
GHG-protokollet: Rapportering, dokumentering och redovisning
GHG-protokollet är den mest etablerade standarden för att beräkna och rapportera utsläpp av växthusgaser. Här får du reda på vad GHG-protokollet är, vilka standarder det finns inom protokollet, hur du ska rapportera och vilka principer som du ska förhålla dig till när GHG är en del av din hållbarhetsrapportsrapportering.
TCFD, klimatrisker, riktlinjer och rapportering
Task Force on Climate Related Financial Disclosures är ett ramverk som beskriver hur du ska rapportera klimatrelaterade risker och möjligheter i ditt företags finansiella information. Här får du veta vad TCFD innebär och vad du ska tänka på när du rapporterar.
Experternas 11 bästa tips för bättre och skarpare beslut i din organisation
Att fatta beslut i en omvärld som förändras blixtsnabbt, kräver knivskarpt fokus och en stor portion mod. Men är det möjligt att skapa perfekta förutsättningar för att besluten ska bli bättre, mer korrekta? Ja, det går i alla fall att komma en bra bit på vägen. Det säger beslutsexperten Ari Riabacke och Hypergenes vd Urban Bucht.
Acceptera att framtiden är osäker – dags att tänka om kring budgetarbetet?
Dagens syn på budget, uppföljning och prognoser riskerar att inte hänga med omvärldens nya krav. Ett budgetarbete som slukar månader av tid för organisationen och som blir inaktuell redan första kvartalet kan göra att du tappar både riktning och kraft, enligt två experter på området. Så här ska du tänka istället.
Allt om kassaflödesanalys
I tider där omvärlden är mindre förutsägbar ökar betydelsen av kassaflödesanalys. Samtidigt kan processen vara komplex och tidskrävande. Här får du reda på vad en kassaflödesanalys är, hur du gör en kassaflödesanalys, vad indirekt och direkt metod är, hur den ska se ut och hur du kan tänka i analysarbetet och varför en kassaflödesanalys görs.
KPI:er för ditt fastighetsbolag
Fastighetsbolag vill löpande optimera avkastningen i det befintliga beståndet och skapa bästa möjliga upplevelse och kvalitet för hyresgäster och kunder. De viktigaste KPI:erna för fastighetsbolag kretsar kring prognoser och planering av yta som kan hyras ut.
Hur du ska tänka kring Finance Transformation
Gartner definierar ’Finance Transformation’ som de strategiska initiativ som syftar till att omdana finansfunktionen för att bättre stödja och passa företagets övergripande strategi. Här får du veta mer om vad Fincance Transformation är, hur du ska tänka och hur du lyckas.
Budgetverktyg – och hur du ska tänka
Är du ute efter ett nytt budgetsystem för ditt företag och undrar hur du ska agera? Här går vi igenom vad du ska tänka på och ger dig fyra konkreta råd.
Vad är ESG och hur gör man?
ESG står för ‘Environmental, Social and Governance’ och betyder miljö, socialt ansvar och styrning (bolagsstyrning) och är ett ramverk för ett företags hållbarhetsarbete. Här får du reda mer om vad ESG är, ESG-kriterier, kritik mot ESG, ESG due diligence och hur du arbetar med ESG.
Nyckeln till framgång inom tech-transformation
Här får du reda på vilka beståndsdelarna i en tech-transformation är och hur du hjälper de digitala satsningarna i en tech-transformation att skapa värde. Du får också reda på vad nyckeln till framgång inom tech-transformation är.
GRI-standarder för hållbarhetsrapportering – det du behöver veta
Global Reporting Initiative (GRI) erbjuder standarder för hållbarhetsrapportering som hjälper företag rapportera sin påverkan på miljö, samhälle och ekonomi. Lär dig mer om GRI:s ramverk, dess fyra huvudområden, indikatorprotokolluppsättning, historia och på vilka sätt det berör dig.
Hur du skapar en agil organisation
Här får du reda på hur du skapar en agil organisation som fokuserar på att skapa värde, hur du ser att du har lyckats och tips på verktyg att använda i din nya operativa agila modell.
Hur en CFO kan hjälpa till i en tech-transformation
Många pratar om digitalisering och tech-transformation. Förändringstakten och viljan att skapa värdeskapande tekniklösningar för kunder och medarbetare är hög och växer. Är du en CFO som vill bidra?
Vad är ett verksamhetssystem och varför ska man ha ett?
Ett verksamhetssystem ska ge en klar och enhetlig bild över verksamhetens uppdrag, mål, processer, styrformer och hur medarbetarna bidrar till verksamheten. Verksamhetssystemet är ofta synonymt med det digitala verktyg (digitalt verksamhetssystem) som används för verksamhetsstyrningen.
Vad är GRC?
GRC är en organisations förmåga att på ett tillförlitligt sätt uppnå mål, hantera risker och agera enligt lagar och regler. GRC står för Governance (styrning), Risk management (riskhantering) och Compliance (regelverksefterlevnad).
Rullande prognos och rullande budget
Rullande prognoser är en typ av prognoser som i stället för att fokusera på kalenderåret alltid utgår från en bestämd tidsperiod framåt, till exempel 12 eller 18 månader. Rullande prognoser görs löpande och är ett stöd till företagsledningen, men kan också användas för att till exempel prognostisera försäljning.
Business Control – Vad gör en Business Controller?
Business Control är det arbete som utförs av en Business Controller och handlar till stor del om att ta fram, analysera och presentera relevanta beslutsunderlag för chefer i en organisation.
Vad är ett regleringsbrev?
Regleringsbrevet är ett regeringsbeslut som årligen utfärdas för att styra svenska myndigheters verksamheter. I regleringsbrevet beslutas hur mycket pengar myndigheten som får regleringsbrevet ska tilldelas för aktuellt budgetår och vad pengarna ska användas till.
Allt om Förordningen om årsredovisning och budgetunderlag (FÅB)
Förordning (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag, i folkmun kallat ”FÅB:en”, reglerar hur myndigheter som lyder direkt under regeringen ska återrapportera kring sina uppdrag. Förordningen beskriver vilken information årsredovisning, delårsrapport och budgetunderlag som myndigheter lämnar till regeringen ska innehålla och när de ska lämnas in.
Vad är en ekonomisk prognos?
En ekonomisk prognos är en bedömning av hur en verksamhets intäkter och kostnader utvecklas. Företag använder prognoser som uppföljning av sin budget och som beslutsunderlag om förändringar krävs.
Vad är SFDR och vilka krav ställer SFDR på företag?
SFDR, även kallad ”Disclosureförordningen” är en EU-förordning som syftar till att öka transparensen kring hållbarhet och hållbarhetsrisker, och skapa ett standardiserat sätt att rapportera. SFDR är tänkt att göra det enklare för dig att jämföra hållbarhetsarbetet i olika finansiella produkter.
Beyond Budgeting – principer, definition och vad som krävs
När det traditionella budgetarbetet kritiseras av CFO:er och controllers handlar det ofta om det tar tid, kostar pengar, centraliserar ekonomistyrning, flyttar beslut högt upp och skapar en illusion av kontroll. Det finns även åsikter om att budgeten snabbt blir daterad och inte är tillräckligt kopplat mot företagets strategi. Vissa menar även att budgeten ibland skapar hinder i förändringsarbetet.
Nyckeltal för företag
Med rätt nyckeltal kan du följa hur ditt företag presterar. Det gör att du kan analysera prestationen och bättre styra och förbättra din verksamhet. I detta blogginlägg listar vi exempel på nyckeltal, för att inspirera dig att välja rätt.
CFO-rollen förändras
Här får du reda på vad en CFO gör, vad som är ”nytt” kopplat till rollen och vad en CFO borde ha i tankarna framåt. Du kommer gilla det du läser om du gillar digitalisering, effektivisering, data, planering och bättre beslut.
Vad är budget och budgetering?
Budgeteringen är den process som leder fram till en budget. En budget är en ekonomisk plan och prognos för företagets ekonomiska händelser.
Ekonomistyrning – styrsätt och styrmedel
Ekonomistyrning handlar om att omsätta strategier och affärsplaner till arbetet med att nå företagets ekonomiska mål. I arbetet vill du få medarbetarna och medarbetarnas mål att samverka med företagets ekonomiska mål genom styrning, mätning och uppföljning.
Vad är personalplanering?
Personalplanering (Workforce Planning) är arbetet med att optimera för att ha rätt mängd medarbetare, med rätt kompetens och erfarenhet, som utför rätt uppgifter, på rätt plats, vid rätt tidpunkt.
Vad är ett beslutsstöd?
Ett beslutsstöd är olika metoder som stödjer beslutsfattande genom att samla in, förädla och presentera data och information. Definitionen tydliggör att det är människor, och inte datorer, som fattar besluten.
Ekonomisystem – vad det är och hur det används
Lär dig mer om hur du kan använda ett ekonomisystem för att ta din verksamhet till nästa nivå. Få tips på vilka system som du bör integrera med ditt ekonomisystem för att få ut maximalt värde och vad du ska tänka på när du byter system.
Hur kommunicerar en ekonom ekonomi?
Ekonomen kan ekonomi, men riskerar ibland att prata förbi verksamheten som ska utföra förändringar och förbättringar med stöd av den ekonomiska informationen. Vad och hur kommunicerar en ekonom? Vilka utmaningar finns och hur övervinns de? Hur har kommunikationen påverkats av pandemin?
Vad är resursplanering?
Resursplanering handlar om att identifiera, prognostisera och allokera resurser i verksamheten. Resursplaneringen ska säkerställa ett effektivt utnyttjande av resurser och är en naturlig del i arbetet i tjänsteföretag och projekt.
Vad är affärsutveckling?
Affärsutveckling innebär aktiviteter och processer som syftar till att förbättra den affärsdrivande verksamheten. Affärsutvecklingen ska skapa en hållbarare och mer lönsam verksamhet. Arbetet sker ofta i samband med förnyelse eller förändring.
Förändringsledning – och hur du lyckas
Förändringsledning (Change Management) handlar i grunden om att ta sig från nuläge till börläge med hjälp av ett strukturerat arbetssätt som påverkar medarbetarna, som i sin tur agerar annorlunda och skapar förändringen.
Kaizen: Ständiga förbättringar med Kaizen-metoden
Kaizen är en styrfilosofi som syftar till att ständigt förbättra och utveckla processer, produkter och tjänster. Kaizen kommer ursprungligen från Japan och betyder "förändring till det bättre" eller "kontinuerlig förbättring".
Vad är verksamhetsutveckling?
Verksamhetsutveckling är ett samlingsbegrepp som beskriver arbetet med att systematiskt förbättra hur en organisation leds, styrs och skapar värde. Detta görs genom att påverka strategi, struktur och kultur i verksamheten.
Vad innebär systematiskt arbetsmiljöarbete?
Systematiskt arbetsmiljöarbete är verksamhetens systematiska arbete med att undersöka, förebygga, genomföra och följa upp åtgärder i fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Det handlar om att minimera risker och maximera välmående på ett strukturerat och kontinuerligt sätt.
Verksamhetsplanering och vad ett verktyg kan göra
Här får du reda på vad en verksamhetsplan är. Verksamhetsplanering sker både i privat och offentlig sektor och kan då bygga på olika principer och begrepp. I det här inlägget fokuserar vi på dig som arbetar på en kommun eller myndighet, och vad du får ut av en mjukvara som stöd i din verksamhetsplanering.
Hoshin Kanri: Metod och process
Hoshin Kanri är en strategisk planeringsprocess och metodik som fokuserar resurser på att uppnå strategiska, taktiska och operativa mål. Hoshin Kanri kallas Hoshin Planning, Policy Management eller Lean Strategy Deployment på engelska.
Viktigast för ekonomiavdelningen: ”Förbättra de tekniska förutsättningarna”
Det är inte alltid globala trender märks inom ekonomifunktionen. Samtidigt finns trender som på ett väldigt specifikt sätt påverkar. Svenska ekonomiavdelningars budget förändras, inte minst inom det som rör digitalisering.
Vad är en affärsplan och varför behöver du en?
En affärsplan är inte bara ett dokument; det är en färdplan för ditt företags framtid. Det är en konkretisering av din affärsidé, en översikt över ditt företags mål och en plan för hur du ska nå målen. Men varför är en affärsplan så viktig?
Riskhanteringens strukturer och ansvar
Du bör ha en plan som täcker in att du informeras om risker i era processer och i det operativa arbetet, en gedigen analys av organisationens riskexponering och en plan för hur ni reducerar och hanterar risker.
Financial Control – Vad gör en Financial Controller?
Financial Control är det arbete som utförs av en Financial Controller och handlar framför allt om att hantera, analysera och rapportera ekonomisk information inom en organisation. En Financial Controller spelar en central roll i att säkerställa att organisationens finansiella processer och rapporter är korrekta, effektiva och i linje med gällande lagar och regler.
Vad är Agenda 2030?
Agenda 2030 är FN:s globala mål, som ofta kallas de globala målen eller de globala målen för hållbar utveckling. 17 övergripande mål och 169 delmål, som mäts med hjälp av 230 nyckeltal.
PENG-modellen: Räkna hem nyttan av ditt beslutsstöd
För många är investeringen i ett beslutsstöd eller budgetsystem något som kräver noggranna kalkyler. Samtidigt kan det ibland vara svårt att veta vilken beräkningsmodell som ska användas eller hur både direkta och indirekta värden ska beräknas. I den här artikeln tittar vi närmare på hur några av våra kunder resonerat.
5 råd till dig som ska upphandla beslutsstöd för universitet eller högskola
Här svarar Peter Glans, affärsansvarig för universitet och högskolor på Hypergene, på de viktigaste frågorna.