Framtiden för ekonomiteam: Kommer ny teknik ersätta controllers?
Controller-rollen håller på att förändras. Trots det lever stereotypen om en stiff ”siffertrillare” kvar. Men när ny teknik driver innovation i hela verksamheten kan fördomarna snabbt dö ut. I stället kan controllers se både nya möjligheter och nya utmaningar landa på deras bord.

Hur påverkas ekonomiteam av digitalisering och uppkomsten av ny teknik? Det var frågeställningen under ett av Hypergenes webinars, denna gång med Lukas Goretzki, professor vid Handelshögskolan i Stockholm.
”Controllerns roll genomgår förändringar mot att bli en så kallad ”business partner”, en funktion som blir mer och mer etablerad. Är det en fråga om att hitta rätt teknik för att implementera denna nya funktion fullt ut? Och är förändringen del av en teknologisk evolution eller revolution?”, frågade sig Lukas Goretzki när han inledde sin presentation.
Effekterna av AI – och uppkomsten av ”business partners”
Nuförtiden förväntas controllers känna till och jobba med många nya tekniker, inklusive molnet, big data och nyligen även AI, samt självklart även de beprövade verktyg de jobbat med i decennier. Vissa av dessa tekniker är vanligare än andra, till exempel molntjänster och avancerad dataanalys.
Men trots att förändring nu sker i rask takt, ”finns det ett visst mått av obekvämhet inom organisationer, eftersom man antar att alla andra ligger före en själv”, som Lukas Goretzki sade. Excel är fortfarande det vanligaste verktyget för controllers. Det ger dem mycket flexibilitet, vilket värderas högt. Samtidigt har några nya tekniker accepterats och omfamnats, till exempel Power-BI för mer avancerad analys av data.
Användandet av AI växer för var dag som går. Det pågår mycket diskussioner om ifall vissa funktioner inom ekonomi och finans kommer att bli överflödiga inom bara några år, till exempel på grund av automatisering, något som controllers oroar sig över. Samtidigt finns det många uppgifter som inte lämpar sig för automatisering; uppgifter som controllers kommer vilja lägga ännu mer fokus och tid på i framtiden.
Det finns också en hel del uppgifter som controllers gladeligen delegerar till ny teknik för att frigöra mer tid och resurser – timmar av datahantering, inte minst. I stället kan controllers fokusera på ”business partner”-rollen och använda sin expertis för att tolka data, stötta beslutsfattande och engagera sig i strategiska partnerskap och samarbeten med ledningsgruppen. Ur det ljuset kan man se att den största utmaningen i framtiden faktiskt kommer bli att hitta den teknik som låter controllers använda sin kunskap för att skapa mer värde för hela organisationen.
Att lita på information
Vår moderna värld svämmar över med information. Företag och organisationer drunknar i data från en rad olika källor. Att hjälpa chefer och ledningsgrupper förstå vilka data som faktiskt är användbara kommer att bli en ännu viktigare uppgift för controllers i framtiden, speciellt när ny teknik ger användare över hela verksamheten tillgång till mer och mer information.
Större tillgång till information kommer också betyda att folk associeras mer med de data de presenterar; att personen får trovärdighet och tillit baserat på informationen den kan bistå med. Detta ökar behovet av professionell skepticism: Hur bedöms kvaliteten på data? Och vilka data ska faktiskt ingå i beslutsunderlag? Detta är ett annat område som där controllers kommer involveras ännu mer, allt eftersom folk från olika nivåer i organisationen får tillgång till data och behöver hjälp att bedöma den.
”Controllers kommer vara rätt så viktiga i den här processen, genom att agera som mentorer som hjälper chefer och andra utveckla sin datakunskap och samtidigt utmana kring hur och varför data används i olika situationer”, förklarade Lukas Goretzki.
Alla dessa nya tekniker kan få vissa att tro att den digitala revolutionen för med sig uppkomsten av ”spåkulor” som kan förutspå framtiden helt perfekt för en organisation. Men det är inte realistiskt. Det är inte heller poängen. Poängen är, som Lukas Goretzki argumenterar, att ny teknik kan producera information som vi sedan kan använda i- och facilitera för bättre beslutsfattande.
Att kommunicera en vision
Mot slutet av sin presentation tryckte Lukas Goretzki på skillnaden mellan digitalisering och digital transformation. Han menade att det i slutändan handlar om visionen för ekonomiavdelningen. Organisationer, och speciellt dess CFO:s och ekonomer, behöver ställa sig själva några svåra frågor: Introducerar vi ny teknik för att göra det vi alltid gjort, bara snabbare och mindre kostsamt – eller ska vi göra en strategisk översyn av hela funktionen, vad den gör och utforska hur ny teknik kan användas för det?
Oavsett vilken väg organisationen väljer kommer ny teknik sannolikt inte att ersätta controllers. Kanske kommer själva definitionen och värdet av rollen att förändras i takt med teknikens utveckling – den som lever får se. Men sättet att fortsätta vara relevant, enligt Lukas Goretzki, är att vara öppen för innovation (om än med viss skepsis), ge medarbetarna utbildning och rätt förutsättningar för utveckling samt att göra tid för att testa saker – och våga misslyckas. Allt detta kan underbygga strategisk utveckling, oavsett vilken nydanande teknik som introduceras härnäst.
Lukas fyra nycklar till att fortsätta utvecklas:
- Förändring börjar alltid i organisationen, med strategiska vägval för innovation.
- Våga testa – och misslyckas. Sätt undan tid och resurser för att hitta lösningar som passar organisationen.
- Använd ”early adopters” eller interna ”champions” som kan hitta och dela med sig av ny kunskap.
- Ge tid och resurser till upskilling, alltså utbildning av medarbetare. Många organisationer fokuserar enbart på tidsvinster och kostnadsbesparingar med ny teknik, vilket inte alltid synkar med den strategiska utvecklingen.