Känslor och siffror – så styr Rejlers vd mot framtiden

Han tror på att använda känslor som målbild – men också på stenhård uppföljning av ekonomin. "Ett bolags självförtroende sitter mycket i lönsamheten", säger Viktor Svensson, vd för ingenjörsbolaget Rejlers, i en intervju i Hypergenes podd Konkurrenskraft.

Viktor Svensson i podden Konkurrenskraft

Teknikkonsultbolaget Rejlers består av 2700 experter inom infrastruktur, energi, industri och fastigheter. Under flera år gick bolagets resultat åt fel håll och lönsamheten krympte. Den utvecklingen ville Viktor Svensson vända när han började som vd för snart fem år sedan

Lönsamhetens roll i företagskulturen och att skapa en målbild

"Målet när jag kom in var att få till ett självförtroende i Rejlers igen. Jag tror att självförtroendet sitter mycket i lönsamheten. Höjer man lönsamheten följer mycket annat med", säger han.

När Viktor Svensson sätter de långsiktiga målen för Rejlers är det känslorna han utgår från. Hur ska det kännas att ta hissen med kollegorna om fem–tio år? Hur luktar det när man kommer ut ur hissen? Hur ser lokalerna ut? Målbilden som skapas är detaljrik och specifik.

"Vi ska veta hur det ska kännas, lukta, hur vi ska snacka med varandra. Sedan jobbar vi mot den drömbilden med tusen olika instrument. Tar det steg för steg, månad för månad."

För att ta sig mot målet har Viktor en strategi i två delar. Den första delen är att stenhårt följa upp hur verksamheten utvecklas ekonomiskt. Det gör han varje vecka tillsammans med Rejlers ekonomichef Anna Jennehov, enligt strikta mallar och rutiner. Den andra delen är att skapa en kultur som gynnar förändringen. Den kulturen behöver inte minst finnas i ledarskapet.

Mänsklighet och ledarskap i en digital era

"Det gäller att få in ledare som ser människor. Jag vill ha chefer som inte bara genomför ett medarbetarsamtal årligen, utan som i princip för det samtalet varje dag med våra medarbetare."

En viktig framgångsfaktor i ledarskap anser Viktor Svensson är att våga vara sig själv.

"Det är bara en sak som växer snabbare än digitaliseringen idag och det är utbrändheten. Digitaliseringen handlar om att vi ska få tid över – ändå mår vi bara sämre. Vi behöver ta hand om varandra, och vi får inte släppa det mänskliga. Att vara mänsklig blir ännu mer viktigt i den allt mer digitaliserade och AI-styrda värld vi går emot."

Lyssna på hela avsnittet för att höra Viktor Svensson berätta om varför man inte ska använda sin chef som en soptunna för ångest och avslöjar sina nycklar till ett framgångsrikt beslutsfattande.

 

Vill du veta mer om Hypergene?
Hypergenes kunder kan effektivisera sina finansiella planeringsprocesser, följa upp verksamheten genom avancerade analys- och rapporteringsmöjligheter och arbeta med målstyrning på ett sätt som bryter ner övergripande planer till mål, nyckeltal och aktiviteter i hela organisationen.

Vill du veta mer? Läs mer om vår lösning här eller titta på en 7 minuters videodemo av vår lösning: