UX i centrum för att skapa lösningar för människor
Utvecklingen av ny teknik går i rasande fart. Men ibland kan det vara klokt att stanna upp och fråga sig: Vem är det som kör, egentligen? Hypergenes produktchef Erik Thelander förklarar vikten av UX för att skapa en plattform för människor.

Automatisering kan vara bra till mycket, inte minst för systemstöd. Genom att automatisera datainsamling, grundläggande analys och prognostisering kan såväl individer som organisationer spara mycket tid – resurser som i stället kan läggas på annat.
Precis det hjälper Hypergene till med. Med Hypergene kan du hantera data på ett modernt sätt och kombinera finansiell och strategisk planering för att fatta bättre beslut. Flera av våra applikationer och moduler bygger på automationer av olika slag. Och allt vi utvecklar har användaren i fokus.
”Vi bygger trots allt lösningar för människor”, säger Erik Thelander, produktchef på Hypergene. ”Plattformen ska kunna anpassas till dem som ska använda den, inte tvärtom.”
Bra UX – det är A och O
Användarvänliga gränssnitt har alltid varit i fokus – men kommer bli ännu viktigare i takt med ökad automatisering och vågen av verktyg som använder stora språkmodeller (teknik som vardagligt kallas ”artificiell intelligens”). Därtill är förväntningarna och kraven på användarupplevelsen högre idag än vad de var för bara några år sedan.
Bra UX handlar om några grundläggande kvaliteter, bland annat:
- Överskådlig sammanställning av information
- Intuitiv navigation
- Responsiv design
- Tillgänglighetsanpassningar
Det är fyra punkter som kan kännas givna – men så är inte alltid fallet. Faktum är att användarupplevelsen ofta blir en eftertanke i utvecklingsarbetet.
”Många fastnar i att introducera så många funktioner som möjligt, helst avancerade så man kan skryta lite, men glömmer bort att den vanliga användaren inte suttit hundratals timmar med produkten som utvecklarna har. Den personen kommer inte fatta någonting och det blir en barriär”, förklarar Erik Thelander.
En inkluderande plattform
Tillgänglighet är framtiden. Det är ett brett begrepp som innefattar mer än bara enkelhet och tydlighet. I det överflöd av information som råder handlar tillgänglighet lika mycket om att samla in och sammanställa data; att göra det svårbegripliga lite lättare att förstå.
I slutändan är det ju det som systemstöd är till för, om de gör sitt jobb på rätt sätt. Genom ny teknik kan de göra det svåra lite lättare och ge individer och organisationer nya möjligheter att växa och förverkliga sina visioner. Men då krävs att användarvänlighet står i centrum. För det är trots allt plattformar och verktyg för människor vi pratar om.