Hemtjänstanalys, bättre datakvalitet och bättre beslutsunderlag för Enköping

Enköping är med sina drygt 47 000 invånare en av de snabbast växande kommunerna i Sverige. I kommunen jobbar cirka 3 500 personer för att varje dag erbjuda välfärd och service till invånare, föreningar, företag och besökare.

Det var en ny värld som öppnade sig. Nu kan vi få fram nyckeltal som vi inte hade tillgång till förut och framförallt ser vi sambanden.
Barbara Lundgren Enköpings kommunBarbara Lundgren, administrativ chef för Vård- och omsorgsförvaltningen

En av alla viktiga delar är hemtjänsten – något som måste fungera både effektivt och med hög kvalitet för brukarna. Genom att arbeta med Hypergenes hemtjänstanalys har de på kort tid fått nya möjligheter till analys, fatta korrekta beslut och ett framåtriktat utvecklingsarbete.

Utmaning

Vård- och omsorgsförvaltningen i Enköpings kommun har länge arbetat med system som Lifecare, Procapita och Phoniro. Var för sig är de viktiga och välfungerande system med källdata som behövs för planering och utförande av kommunens hemtjänst. Med tiden insåg dock förvaltningen att det fanns potential att utveckla arbetet.

”Vi lade väldigt mycket tid på manuell sammanställning av information. Dessutom insåg vi att datakvaliteten behövde förbättras och att det fanns nyckeltal och statistik som vi faktiskt aldrig fick fram. Vi var för reaktiva och det tog för lång tid att få fram beslutsunderlag i vardagen. Sammantaget saknade vi bra verktyg och modeller för uppföljning och styrning”, berättar Barbara Lundgren som är administrativ chef för Vård- och omsorgsförvaltningen.

Lösning

Efter en visning av möjligheterna med Hypergene bestämde sig kommunen för att implementera stödet för hemtjänstanalys, med integrationer till källsystemen. Det har gett helt nya möjligheter, menar Barbara Lundgren:

”Det var en ny värld som öppnade sig. Nu kan vi få fram nyckeltal som vi inte hade tillgång till förut och framförallt ser vi sambanden. Dessutom satte själva införandet av Hypergene fokus på datakvaliteten och betydelsen av registervård. Där hade vi ett inledande arbete som gjorde stor skillnad för hur vi kunde jobba i nästa steg”

Resultat

Med Hypergene på plats får förvaltningen numera rätt beslutsunderlag och snabba insikter i hur verksamheten presterar. Att kunna följa data och statistik över tid skapar också medvetenhet om något förändrats och behöver åtgärdas.

”Förutom att vi har bättre koll på ekonomin, verksamheten och agerar på rätt information vet vi nu också att brukarna får det som de ska ha. Och det är ju det viktigaste. Vi vet också att alla utförare har samma krav och levererar så som avtalat. Det finns en säkerhet hela vägen från beslut till att arbetet utförs. Vi är väldigt glada över hur vi nu får de olika systemen att samverka och stödja oss i vårt dagliga arbete”, säger Barbara Lundgren.

 

Är du kund till TietoEVRY och använder deras verksamhetssystem för äldreomsorg och hemtjänst?

Då kan du enkelt addera Hypergenes hemtjänstanalys som tillval. Vill du veta mer? Klicka här för att komma i kontakt med dem.

Du kan också prata direkt med oss på Hypergene. Klicka här för att sätta upp ett möte så berättar vi gärna mer!

Patrik Larm 3771

Patrik Larm

Chief Revenue Officer

+46 70 864 28 63 Mejla Patrik